
Wanneer je een website laat maken, zal design een groot deel van de kosten zijn. Zo hebben we websites gemaakt waarbij enkel voor het design meer dan 3.000 euro is betaald. En dan moet de website nog gemaakt worden! Dit is geen uitzondering. Maar hoe ga je ooit die 3.000 euro terugverdienen? In deze blog besteden we aandacht aan waarom een goed design zo waardevol is.
Wat bedoelen we nou weer met design?
Design is een breed begrip, we zullen het hier specifiek hebben over het design van een website. De functie van het design is dat de webpagina zo goed mogelijk doet waar die voor gemaakt is. Even een heel dom voorbeeld: stel het doel van mijn webpagina is om mensen te irriteren en zo snel mogelijk weg te jagen. Ik gebruik vloekende kleuren die pijn doen aan je ogen. Een onlogisch menu dat niet duidelijk aangeeft wat de structuur van de website is. Geen afbeeldingen op mijn website. Ik zet een flinke lap tekst neer zonder titel of alinea’s zodat deze moeilijk te skimmen is. Met andere woorden, ik maak het mensen zo moeilijk en irritant mogelijk om iets op die webpagina gedaan te krijgen. Reken maar dat de enige mensen die contact met mij opnemen webdevelopers zijn die met alle liefde het design van mijn webpagina voor me willen verbeteren. Dit voorbeeld is natuurlijk een beetje flauw, maar iedereen snapt wat de gevolgen zijn van een slecht design. Namelijk minder engagement, hoge bounce rates en minder conversies.
Wat maakt een design goed?
Een goed design zorgt er dus voor dat het doel van je webpagina zo makkelijk mogelijk bereikt kan worden door jouw bezoekers. Een belangrijk concept hierin is frictie. Je wilt dat je bezoekers zo min mogelijk frictie ervaren wanneer ze bezig zijn op je website. Ieder punt van frictie is een reden om af te haken. Het is daarom belangrijk dat bezoekers niet eerst moeten uitzoeken hoe jouw website werkt, maar het mensen er intuïtief gebruik van kunnen maken.
Dit klinkt heel logisch maar kan al snel een valkuil worden. Jij weet bijvoorbeeld precies wat er allemaal op jouw website te doen is, hoe je er moet komen en welke informatie waar staat. Voor jou steekt je website misschien logisch in elkaar, maar voor iemand die nog nooit op jouw website is geweest kan dat totaal anders zijn. Daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag. Wat is het verwachtingspatroon van mijn bezoekers en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn website daar zo veel mogelijk op inricht?
Een mooi design is niet altijd functioneel
Ook belangrijk om te onthouden is dat mooi niet altijd functioneel hoeft te zijn. Soms kom ik websites tegen waarin de designer heeft geprobeerd om anders te zijn. Om op te vallen met een uniek design en zo zich te onderscheiden. Ik, als bezoeker/gebruiker, was een beetje overvallen. Ik ben namelijk een bepaalde patroon/structuur gewend. Hoewel het design leuk, mooi en vernieuwend was, werd er onnodige frictie gecreëerd doordat ik als gebruiker ter plekke moest gaan leren hoe ik die website gebruik. Leuk design, maar niet praktisch.
Kom te weten wat je gebruikers doen op je website
Ik kan zo wel een heel boek vol schrijven aan voorbeelden over design, maar ik denk dat je het idee wel snapt. Op dit moment gebruiken wij voor onze onderhoudsklanten Microsoft Clarity. Hiermee kunnen wij live sessies van websitebezoekers zien en op basis daarvan frictiepunten in het design identificeren. Deze inzichten combineren we met data van andere bronnen zoals Google Analytics om een onderbouwd advies te geven met gerichte verbeterpunten die we vervolgens kunnen testen. Zo zijn we in staat om constant verbeteringen door te voeren voor onze klanten.
Wil je meer weten?
Ben jij ook geïnteresseerd in hoe verbeteringen in het design jou kunnen helpen meer conversies te draaien met je website? Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen met jou naar de mogelijkheden.